Most Popular

Facebook Subscribe

FB Like Box

Articole

Plăcerile domnului Peter May

Plăcerile domnului Peter May
Somelier.ro:

 

Domnule May, vă rog să ne daţi cateva detalii legate de originile dvs.
Peter May: M-am născut in Londra şi in prezent trăiesc in St.Albans, oraş istoric din imprejurimile Londrei.
Somelier.ro: Cand spun Peter May, mă gandesc la Africa De Sud, fondatorul Clubului Pinotage şi scriitor. In acest context cand aveţi atat de multe preocupări, există timp şi pentru savurarea unui pahar de vin alături de cei dragi ?
Peter May: Bineinţeles. Vinul este sinonim cu voia bună, cu destinderea şi, in mod cert, cel mai bun mod de a simţi bucuria pe care ţi-o dă un pahar cu vin este să il deguşti la o cină cu oamenii apropiaţi.
Somelier.ro: De ce acest destin, de ce aţi ales „calea vinului” ?
Peter May: Ca noi toţi, cand am inceput să beau vin, nu ştiam mai nimic despre el, nu ştiam ce să comand in restaurant, cu ce să-l asociez in materie de mancare, şi am inceput să invăţ. Cu cat invăţam mai mult cu atat descopeream plăcerea.
Somelier.ro: Priviţi vinul prin ochii consumatorului sau al specialistului ?
Peter May: Consumator. Cand privesc competiţia pe care o oferă piaţa vinurilor, gandesc in primul rand ca un consumator. Trebuie să ne amintim sau mai degrabă să conştientizăm că partea cea mai importantă din industria vinului o reprezintă clientul, consumatorul. Fără acesta nu ar mai exista această afacere. Oricum, sunt conştient de intreaga muncă din spatele unei sticle de vin şi creatorii acestei licori au parte de toata consideraţia mea.
Somelier.ro: Prin ochii criticului Peter May, sau mai bine zis al finului observator al etichetelor, aveţi cu siguranţă o viziune despre noul trend al etichetelor. Care vor fi schimbările in stilul şi design-ul etichetelor?
Peter May: Consider că sunt vremuri dificile pentru etichetele zilelor noastre. Noile reglementări aduc obligativitatea producătorilor să insereze tot mai multe informaţii. Cerinţele de la sfarşitul anului trecut de a adăuga pe eticheta sintagma „conţine sulfiţi” au venit in forţă in UE. Oricum, cred că un consumator işi doreşte informaţii mult mai specifice asupra varietăţilor folosite şi cum şi unde se produce vinul.
Somelier.ro: Pentru clientul final ce rol ocupă eticheta in importanţa alegerii tipului de vin ?
Peter May: Etichetele reuşite sunt vitale. Nu te poţi uita la sticlă şi să ştii ce conţine. Eticheta este podul de comunicare intre consumator şi producător in momentul vanzării. Eticheta iţi poate spune cum va fi vinul la gust şi ce mancare putem asocia cu el. Dar o etichetă face şi mai mult decat atat, crează o imagine cumpărătorului. Un consumator ce işi doreşte un vin pentru o cină unde va avea ca invitat un om de afaceri important, nu va cumpăra o sticlă de vin cu o etichetă haioasă, va opta pentru
o sticlă cu o imagine ce denotă seriozitate, in timp ce un consumator ce ştie puţin despre vin işi va dori o sticlă cu o etichetă ce-l ajută şi ii conferă incredere in el.
Somelier.ro: “Vinul este dovada constantă a lui Dumnezeu că ne iubeşte şi ne doreşte fericirea” – Benjamin Franklin. Subscrieţi acestui punct de vedere ?
Peter May: Absolut.
Somelier.ro: Care a fost prima experienţă pe care aţi avut-o cu vinul, sau mai relevant ar fi cu eticheta ? Ce v-a determinat să creaţi un “catalog” al imaginilor de pe sticlele de vin ?
Peter May: Prima mea experienţă cu vinul a fost in vremea copilăriei, la masa cu părinţii mei, care erau destul de neobişnuiţi pentru nişte englezi in acele zile, pentru că au călătorit foarte mult in Europa şi Rusia şi aveau vin la masă de cateva ori pe săptămană. Nu mi-a plăcut că eram copil.
Prima experienţă amuzantă cu vinul a fost cu prietena mea de 10 ani ai cărei părinţi au servit Blue Nun.
Cu site-ul www.winelabels.org am inceput in octombrie 1998, la inceputurile web-ului. Cream design-ul pentru site-uri business
şi imi doream ceva foarte simplu şi amuzant. Credeam că şi alte site-uri din acea vreme dedicate vinului erau mult
prea serioase. Nu era nimic amuzant şi vinul ar trebui să fi e distractiv. Am fost plăcut surprins in sensul distractiv, de cateva
etichete de vin nonconformiste şi astfel am decis să le arat unei audiente mai largi şi să le transmit că nu trebuie să-şi facă
griji deoarece vinul este doar o băutură, să deschidă şi să bea o sticla de vin, este tot ce ar trebui să ştie cineva despre vin. Şi in acelaşi timp să aveţi parte şi de un zambet.
Am fost, de asemenea, concentrat şi asupra dezvoltării unor soiuri, astfel că regiuni precum Rioja şi Chianti plantau Sauvignon
şi soiurile tradiţionale au fost inlocuite. Astfel că pe www.winelabels.org am incercat să aduc in amintirea oamenilor mai multe soiuri de struguri şi să le amintesc că există şi alte soiuri in afară de Merlot şi Cabernet.
Somelier.ro: Depăşind pragul artistic as vrea să parcurgem spaţial teluric, şi aici aş vrea să dezvoltaţi puţin opiniile pe care le aveţi vis-a-vis de noua tehnologie, de producători, de soiurile noi de struguri.
Credeţi că retehnologizarea sau apartenenţa unor producători la tot ce apare nou in domeniul viticol tehnologic creează un produs mai bun ? Sau sunteţi adeptul tradiţiilor legate de conceperea vinului?
Dacă aţi avea puterea să daţi nişte legi in viticultură, la ce v-aţi opri ?
Peter May: Este foarte evident şi nu există nici o indoială că producţia vinului din zilele noastre se afl ă in cea mai bună perioadă, ca şi viticultura. Ştiinţa este aproape o cunoscută. S-a inţeles in cele din urmă că o claritate şi acurateţe este vitală şi că maturitatea strugurilor ajută la producerea unui vin mai bun.
Cand am inceput eu să consum vin, era multă marfă de proastă calitate pe piaţă. Acum, dacă mergi in orice supermarket şi
cumperi chiar şi cel mai ieftin vin, din punct de vedere tehnic nu va fi un vin cu probleme. S-ar putea să nu fi e un vin excepţional, dar, in mod cert, nu va fi unul prost.
Peter May: Oricum am o mică teamă in ceea ce priveşte avansarea tehnologiei, cu tot ceea ce implică modificările
genetice in vin şi drojdii. Mă preocupă trucurile ştiinţei, precum osmoza reversă şi metodele ce reduc nivelul normal de etanol.
Există o balanţă intre un vin tehnic bun (produs prin metode de tehnologie modernă) şi un vin marcat de condiţiile climatice din podgorie.
Ce mă incantă foarte tare la vin este că se schimbă de la an la an, nu este ca o sticlă de Coca-Cola ce are acelaşi gust tot timpul.
Privitor la noile soiuri de struguri, tot timpul vor apărea varietăţi noi şi tot timpul va exista o preocupare in a crea noi specii de struguri. Astfel ca un producător de Pinot Noir va avea ca reper tot timpul Burgundy. Un avantaj al noilor soiuri este
acela că nu există standarde vechi după care acestea ar putea fi judecate şi, tocmai din acest motiv, producătorii sunt liberi să interpreteze soiul după bunul lor plac. Dacă aş avea puterea de a emite nişte legi, cu siguranţă m-aş opri la numele soiurilor de struguri care, in mod obligatoriu, ar trebui scrise pe etichetă sub formă de procentaj. In acest moment regăsim pe eticheta de vin doar un singur soi. Un exemplu ar putea fi Cabernet Sauvignon iar sticla conţine, de fapt, doar 75% Cabernet Sauvignon şi restul să fi e compus din alte soiuri.
Somelier.ro: Ce lipseşte din punctul dvs. de vedere industriei actuale de vin ?
Peter May: Cumpărători. Pe piaţă este foarte mult vin, o mare parte din el este mai mult decat ar putea cumpăra consumatorul
Somelier.ro: Diferenţele evidente dintre vinul European şi cel African sunt accentuate de ce anume ?
Peter May: Nu cred că există diferenţe majore. Europa este o regiune foarte bogată in podgorii, in timp ce Africa de Sud este mult mai redusă din acest punct de vedere. Din moment ce culesul in Africa de Sud se face in februarie, in timp ce in Europa acest lucru se intamplă in septembrie, producătorii pot lucra recoltele in ambele emisfere şi pot face schimb de experienţă. Vizitaţi orice vinărie din Africa de Sud şi veţi găsi numeroşi tineri producători din Europa şi America. Plus că nu trebuie să uităm că producătorii de vin din Europa cumpără podgorii in Africa de sud şi viceversa.
Somelier.ro: Dacă aţi reinventa un vin bun de Bordeaux să zicem, ce denumire i-aţi da şi ce ar deţine in mod cert eticheta, ce imagine ar fi consistentă privirii dvs. ?
Peter May: Da, Bordeaux este dificil. Acolo există atata istorie şi atat de multe reguli. Cel mai bun lucru ar fi o etichetă tradiţională cu o imagine a unei podgorii şi a unei clădiri (castel) şi aş opta pentru denumirea “Chateau May”. Bordeaux-ul are un brand puternic, consumatorii care cumpără un vin de Bordeaux ştiu exact ceea ce caută pe raft, astfel că se doreşte o etichetă care să expună drumul lung al istoriei pe care l-a parcurs acest vin.
Somelier.ro: Ce ştiţi despre vinul romanesc? Aţi degustat vin romanesc vreodată ? Aţi vizitat Romania vreodată ?
Peter May: Din păcate, nu ştiu mai nimic. Mi-ar plăcea sa invăţ mai mult. Vedem prea puţin vin romanesc pe piaţa din Anglia, dar am gustat la un targ ce a avut loc la Londra şi mi-a plăcut.
Somelier.ro: Mesajul dvs. pentru, să sperăm, viitorii cititori romani ai cărţii dvs., care ar fi ?
Peter May: Vă mulţumesc pentru cumpărarea cărţii mele. Sper să vă placă. Dacă aveţi intrebări, le aştept pe e-mail.
Somelier.ro: Vă mulţumesc pentru răbdarea şi timpul dvs. şi aşteptăm cu interes următoarea carte a dvs.
Peter May: Lucrez la ea acum.

Get Social

  • Week-end cu vinuri noi

  • Ice wine intre Canada, China si Australia

  • Descifrarea etichetelor

  • Vinurile bio si viticultura ecologica

  • Chateauneuf-du-Pape vinul complet

  • Primavara targurilor de vinuri

  • Cum citim etichetele…?

  • Miraval Cotes de Provence, vinul cuplului Jolie-Pitt

  • Degustari de Icewine la Niagara-on-the-Lake

  • Dom Perignon canta si danseaza in ritmuri de “Rose”